top of page
חיפוש

אתגרי המסרה בעוטף #1: המסרה של מורשת אפלה

עודכן: 26 במאי 2024

"מורשת אפלה" הוא ענף בתיירות מורשת המתייחס לאתרים בהם אירעו טרגדיות או אירועי מוות בקנה מידה היסטורי אשר ממשיכים להשפיע על חיינו[1]. לצערינו, ב-7 באוקטובר הצטרף חבל תקומה לקטגוריה הזאת. האירועים הקשים שהתרחשו שם הם טרגדיות בקנה מידה היסטורי, וכמובן שהם ממשיכים להשפיע על חיינו גם בימים אלו, ועוד שנים רבות בעתיד.

אלפים מגיעים לאזור העוטף באופן ספונטאני או בקבוצות מודרכות כדי לראות מקרוב את הטרגדיה וכדי לשמוע את סיפורי הגבורה שהתרחשו שם. קיימים מחקרים רבים העוסקים בסיבות שבגללן אנשים מגיעים לאתרי מורשת אפלה. הם מעלים טיעונים של מציצנות והרפתקנות, אך אני מעדיפה להתמקד בכיוון ההסתכלות שבעיניי הוא מכבד יותר ותואם את המציאות בישראל שאחרי ה-7 באוקטובר. הטיעון הוא כי אנשים באים לאתרי האסון וההנצחה כדי להתחבר, להזדהות ולכבד את הנרצחים והנופלים.

ree

שדה המכוניות ההרוסות והשרופות


מתוקף כך, ההמסרה במקומות אלו צריכה לתת למבקרים הזדמנות להתחברות כזו. כיצד יוצרים מרחב כזה שבו ההמסרה של האירועים הכל-כך קשים מסייעת להם להתחבר, להזדהות ולכבד?

ידוע שככל שמרחב הוא יותר גולמי, לא מתוכנן תימטית, המיקום הוא אותנטי, ומוצגים בו שרידים אותנטיים, קיימת קירבה בזמן לאירוע ויש בו התערבות מינימלית בתשתית תיירותית – כך האתר נחשב ל"אפל" יותר, ומכאן לקשה יותר מבחינה רגשית[2]. יחד עם זאת, אתרים כאלה, יוצרים תחושות חזקות והזדהות רבה בקרב הציבור, וככל שהם מלווים בעדויות חיות, כך הם גם זוכים ליותר אמפתיה.

בפוסטים הבאים נעסוק באופן בו מתגברים על המתח המובנה הזה: אותנטיות מול יכולת הכלה רגשית. בבסיס הדיון תעמוד תמיד ההבנה שבאתרי מורשת אפלה ההמסרה היא גורם מתווך בעל חשיבות מכרעת, שכן ככל שהמסרים קשים יותר, כך התיווך מסייע למבקר בעיבודם. ההמסרה היא המגשרת בין האירוע לבין הפרשנות של המבקרים, בין העובדות לבין הזיכרון הקולטקטיבי והאישי, בין הפרט לבין החברה, בין מאורעות העבר לבין תקוות העתיד.



[1] Tarlow P. E. (2005) Dark Tourism: The appealing ‘dark side’ of tourism and more. In: Novelli M. (ed) Niche Tourism –Contemporary Issues, Trends and Cases. Oxford: Butterworth Heinemann. 47-58.


[2] Stone, P.R. (2006). A dark tourism spectrum: Towards a typology of death and macabre related tourist sites, attractions, and exhibitions. Tourism, 54(2), 145-160.


[3] Miles W. F. S. (2002) Auschwitz: Museum Interpretation and Darker Tourism. Annals of Tourism Research, 29 (4), 1175-1178.

 

 
 
 

תגובות


©2024 by הקנקן.

(יעל)  054-6984921

השעורים 30 גבעת עדה

bottom of page