top of page
חיפוש

חוויות שקופות טכנולוגית: כשהטכנולוגיה משרתת את הרוח

ree

בעידן שבו טכנולוגיות מציאות רבודה, מציאות מדומה ומשחקים דיגיטליים הופכים לנפוצים באתרי מורשת – מתחדדת השאלה: כיצד משלבים טכנולוגיה מבלי לפגוע בתחושת האותנטיות ובחיבור האנושי? כיצד בטכנולוגיה איננה הופכת לחיץ בין המבקרים לבין האתר עצמו?

מחקר שפורסם לאחרונה על ידי חוקרים, אדריכלים, צוות האתר ומומחי חווית משתמש באנגליה, מציע מענה לשאלות אלו באמצעות עיצוב "חוויות שקופות טכנולוגית" – כאלה שבהן הטכנולוגיה מתמזגת בעדינות עם הסיפור, עם החפצים ועם רוח המקום. לא כגימיק, אלא ככלי המסייע להעמקת ההבנה והחוויה.

הם מבססים את הרעיון על מחקר שנערך באתר Glastonbury Abbey באנגליה, מקום שבעבר שימש כמנזר, וגם היום מהווה מקור לחוויה רוחנית עבור מבקרים .


לעיצוב של חוויות שקופות טכנולוגית מספר עקרונות:

1. עיצוב חומרי שמקדים את הדיגיטלי

במקום QR קודים או מסכים ניידים – שולבו לאורך האתר שברי אבן מקוריים מהאדריכלות של המנזר, ששימשו כתחנות מידע עלילתיות. השימוש בחפצים אותנטיים מחזק את תחושת האמת והחיבור למקום, תוך הימנעות מהחדרת אובייקטים טכנולוגיים שמנתקים מהחוויה הרוחנית.


2. נרטיב טכנולוגי המתחשב בהקשר התרבותי

האפליקציה הדיגיטלית שפיתח הצוות התבססה על מושג תיאולוגי מוכר –"מקום דק" (Thin Place) – מרחב בו נשחק הגבול בין עולם הרוח והחומר. במקום לדבר על "קסמים" או "מסע בזמן", השפה שנבחרה משקפת עומק תרבותי ומשמרת את כבוד המקום, תוך שהיא פונה גם לקהלים עם תפיסות אמוניות מגוונות.


3. שילוב טכנולוגי רגיש במרחב הפיזי

הפעלות דיגיטליות מוקמו באזורים ניטרליים באתר – הרחק מאזורים פעילים מבחינה רוחנית או פולחנית. כך נשמרה האפשרות להתבוננות, שקט ופולחן אישי או קבוצתי, מבלי שהטכנולוגיה תפריע או "תחלל" את האווירה.


4. אסתטיקה מרוסנת

העיצוב הגרפי של האפליקציה, כמו גם הדמיות ה-AR, הותאמו לאופי ההיסטורי של האתר: טקסטורות מחוספסות, צבעים חמים, וחפצים עם "פטינה" המדמים את השחיקה של הזמן. התוצאה היתה הדמיות שמרגישות "אמיתיות" ולא מצועצעות או סטריליות.


5. חוויית משתמש קבוצתית, לא אינדיבידואלית

במקום חוויית מסך אישית ובידוד דיגיטלי – המשחקים באפליקציה עוצבו כך שיעודדו שיתוף פעולה בין בני המשפחה: פתרון חידות קוליות, חיפוש משותף אחר רמזים, והקשבה לדמויות מן העבר. כך נוצרת לא רק למידה, אלא גם חוויה חברתית מחברת.


6. קול אנושי ונרטיב רגשי

באמצעות קולות מוקלטים של דמויות מהעבר – גברים, נשים, ילדים ומשרתים – נוצרה חוויה אמפתית. כל דמות מספרת את סיפורה דרך אובייקט אותנטי, באופן שמגשר בין העבר להווה, בין הארכיאולוגיה לרגש.


הגישה השקופה לטכנולוגיה אינה אנטי-דיגיטלית, אלא מבקשת לתכנן טכנולוגיה מכבדת. כזו שמתחברת לסיפור התרבותי, לאופי החפצים ולחוויה הרגשית של המבקר. השיעור המרכזי ממנזר גלאסטונברי הוא שטכנולוגיה יכולה לשמש כגשר ולא כחיץ – כאשר היא נטועה באותנטיות, ברגישות, ובאופן מרוסן המכבד את המקום והחומר, ולא מנסה להסתיר או להחליף אותם.

 

מבוסס על המאמר:

Gilchrist, R., Bell, J., Book, A., Fear, C., Hinkin, O., Hobbs, S., Matravers, J., Meggitt, J., Phillips, N., & Ruhlig, V. (2025) Immersive sacred heritage: enchantment through authenticity at Glastonbury Abbey, International Journal of Heritage Studies, 31:7, 857-877,

DOI: 10.1080/13527258.2025.2496888

 
 
 

Comments


©2024 by הקנקן.

(יעל)  054-6984921

השעורים 30 גבעת עדה

bottom of page